Jak zabránit jarní únavě?

Jak se vyhnout jarní únavě

Že s úsměvem jde všechno líp dobře víme. Jak si ale udržet dobrou náladu i po dlouhé zimě? Dopadá na nás nekončící karanténa a restrikce a mnoho z nás už pociťuje únavu a špatnou náladu. 

Jak můžeme posílit náš organismus a čelit tak následujícímu období v pohodě a úsměvem? 

 

V době koronavirové pandemie bude klíčovou roli v boji proti jarní únavě hrát podpora imunity

Pokud máme na něco klást důraz, tak je to posílení imunity. Náš imunitní systém chrání organismus před patogeny jako jsou bakterie a viry. Velký vliv na kvalitu imunitního systému má životní styl, pohybová aktivita, míra stresu a životospráva.

 

Správná strava je alfou a omegou zlepšení nálady a restartu organismu

I malá úprava jídelníčku může značně přispět ke zlepšení našeho psychického stavu. Tzv. “Jarní detox” nespočívá v pití zelených šťáv a omezení potravin na řapíkatý celer. Správná jarní očista znamená postupně vyřadit v jídelníčku vysoce zpracované průmyslové potraviny bohaté na nasycené tuky a omezit příjem rafinovaných cukrů. Cílem je nahradit tyto potraviny s minimem nutrientů, potravinami zdraví prospěšnými.

 

Jak si tedy jídelníček upravit, abychom se cítili lépe?

Co omezit:

  • potraviny bohaté na nasycené tuky
  • potraviny bohaté na rafinované cukry
  • smažená jídla
  • slazené limonády
  • průmyslově zpracované masné výrobky

Co zařadit:

  • 1-2 porce ovoce denně
  • zeleninu přidávat ke každému jídlu
  • ořechy a semena
  • ryby a mořské plody
  • luštěniny, libové maso, vejce a tofu
  • neochucené mléčné výrobky
  • celozrnné obiloviny

Jarní detox tedy nespočívá v hladovění. Správná strava nám dodá dostatek energie, zlepší spánek, sníží úroveň stresu, podpoří imunitu a pozitivní myšlení.

Voda vyloučí z těla škodlivé látky

Moderním doporučením příjmu tekutin je 40 ml / 1kg tělesné hmotnosti. Všechny důležité procesy v organismu souvisí s příjmem tekutin. Pokud má náš organismus tekutin nedostatek a je dehydratovaný, může dojít k poruchám metabolismu jako:

nesoustředěnost, únava, porucha termoregulace, zatížení jater, horší okysličování krve a orgánů, úbytek svalové hmoty, zhoršení distribuce živin a odvod zplodin z organismu.

A co tedy pít? 

  • ideálním nápojem je voda z kohoutku (filtrovaná)
  • nesycená, lehce mineralizovaná voda
  • lehce ředěné ovocné nápoje
  • zelené čaje

Jak se vyhnout jarní únavě (1)

Doplňky plné vitamínů

Zásadní roli v podpoře imunity hrají vitamíny a minerální látky. Podle posledních výzkumů je jedním z nejdůležitějších deficitních vitamínů, tedy vitamínů kterých máme v organismu nedostatek a zásadním způsobem ovlivňují naši imunitu, vitamín D

Důležité látky pro správnou funkci imunitního systému:

Je potřeba myslet také na střevní mikrobiom a jeho významný vliv na zdraví a psychickou pohodu. Zařadit mezi důležité doplňky proto můžeme i probiotika

Blahodárné účinky na organismus mají antioxidanty. Vyzkoušejte třeba spirulinu, která je plná chlorofilu, který pomáhá v distribuci kyslíku do celého organismu. 

Jak tedy zabránit jarní únavě a jak se dívat na svět opět s úsměvem?

Největší profit získáme z pestrého a zdravého jídelníčku a zařazení dostatku vitamínů a minerálů. Tato malá změna se jistě brzy projeví i na naší postavě.

 

Autor: Kateřina Němcová

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení